PAPÍRNÍK: JAN ČINČERA

Měsíc/Den/Rok

PAPÍRNÍK: JAN ČINČERA
PAPÍRNÍK: JAN ČINČERA

Když jsme chystali první produkty Onest, bylo nám jasné, že by měly mít papírový obal. Zkusili jsme mířit vysoko a oslovili jsme renomované pražské Studio Činčera, které vede Jan ČinčeraDnes hrdě hlásíme, že se spolupráce vydařila, trvá a pokračuje. Proto jsme autora všech našich minimalistických krabiček z bílého papíru požádali o rozhovor a vytvoření drobné papírové upomínky. Tak vznikla série autorských designových miniobjektů, jež doplňují vizuální identitu aktuální novinky – One face cream. Několik stovek origami jehlanů bylo ručně vyrobeno a složeno z odřezků nejrůznějších druhů papíru, které by jinak skončily v koši. Řemeslu a upcyklaci zdar… papírové pyramidky se dostanou i k vám!

CO OBNÁŠÍ PROCES DESIGNU A RUČNÍ VÝROBY NOVÉHO PAPÍROVÉHO PRODUKTU?

Předností (a zároveň omezením) našeho studia je, že obal navrhujeme tak, abychom ho mohli následně zrealizovat, nebo výrobu zajistit. Neděláme věci příliš komplikované (jednoduchost ve výsledku ale často skrývá nesnadnou realizaci). Děláme obaly jednoduché, běžné, ale při některých zakázkách je potřeba o konečném provedení poměrně dlouho diskutovat, vybírat materiál, testovat, zkoušet, upravovat, hledat optimální technologie… A mít spolehlivý tým! Nepracujeme s počítačovými knihovnami obalů, abychom pouze hledali univerzální krabičku na univerzální produkt, snažíme se vždy k zakázce přistupovat čistě, neposkvrněně, nezatíženě.



JAKÉ JSOU VAŠE KARIÉRNÍ VRCHOLY? CHLUBTE SE, PROSÍM.

Je to fráze… Ale upřímně, pokaždé jsem potěšen poslední povedenou zakázkou. Více než vyjmenovávání vlastních realizací je pro mě, pro naše studio, poctou spolupracovat se zadavateli, kterých si vážím, profesně i osobně. Nedovedu zde vyjmenovat tři projekty, ale například jen pro Lasvit jsme za dlouhou dobu spolupráce udělali řadu výjimečných obalových řešení.


JAK VIDÍTE ZNAČKU ONEST?

Spolupracujeme s vámi, protože vidíme, že to děláte opravdově, jste dobří zadavatelé, víte, co chcete. Rozumíme si ohledně jednoduchosti a čistoty provedení. To souvisí s kvalitou produktů. Těší nás, že se obalová řada rozrůstá o nové krabičky a že nám dáváte prostor pro vytvoření krásné obalové kolekce. Zde přesně platí, že obal s produktem dokonale souzní.

PROČ JSTE SI VYBRAL PAPÍR?

Asi je to naopak, papír si vybral mě. Už na Střední průmyslové škole grafické jsem studoval obor Zpracování papíru (maturoval jsem v roce 1980). V roce 1983 jsem se seznámil s J. H. Kocmanem, který mi ukázal papír z druhé stránky, jako materiál poetický, ne pouze průmyslový. Tento široký pohled na papír mě provází celou mou profesní aktivitou. Papír je kulturní materiál, ne jen nosič informace a stavební materiál knihy, ale on sám se může stát objektem, sochou, architekturou. Papír se dá „postavit“ tak, že funguje jako obalový materiál pro malé i velmi rozměrné předměty. Je univerzální!

JAK SE VAŠE PRÁCE ZMĚNILA ZA POSLEDNÍCH 10 LET?

Mění se technologie, které pomáhají při zpracování, fascinace materiálem se ale nemění. Mění se požadavky zákazníků. V 90. letech chtěli jednoduché obaly typu sáčků a krabiček na hamburgery, po revoluci zase aby se to vešlo do letadla, později aby krabička vypadala jako obal na iPhone. V posledních letech se zadání spojuje s obrázky ze sociálních sítí, méně se hledají formulace a slovní zadání, opisují se fotky. Pokud se dá polygraficky zpracovat, může nám dobře posloužit průhledem, pružností, odolností.

JAK VYPADÁ SKVĚLÝ PAPÍROVÝ OBAL?

Skvělý papírový obal je ten, který podpoří balený objekt, nesmí být příliš zřetelný, příliš dominantní. Měl by mít příjemné proporce, měl by být vstřícný. Nesmí být lepší než věc uvnitř. Musí chránit, prostě fungovat!

Foto: Michael Dvořák, Tomáš Souček